9 november Easyride tour, dag 6 - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Dian - WaarBenJij.nu 9 november Easyride tour, dag 6 - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Dian - WaarBenJij.nu

9 november Easyride tour, dag 6

Door: dianca

Blijf op de hoogte en volg Dian

12 November 2017 | Vietnam, Ðà Lạt


Ik sliep als een roosje door de geluiden om mij heen heen. Hier begon de dag al om 5 uur. Ik slaap wat langer.
Vandaag veel haarspeltbochten, soms met gaten in de weg. Af en toe durf ik niet te kijken hoe Marley vlotjes de bochten neemt en niet schroomt om vrachtwagens in te halen. Bij gaten in de weg stuiter ik soms 30 cm uit het zadel.

We stoppen om te lunchen, er ligt veel troep op de grond. Ik vraag Marley waarom de klanten hun rotzooi op de grond gooien. Mensen houden hier niet van troep op tafel, dus gooien ze het op de grond. Een restaurant met troep op de grond is een goed restaurant, want dat betekent dat er veel mensen komen. Leuke logica hebben ze hier.

Marley stopt bij een shopje om een grote zak thee te halen voor zijn vrouw. Zoals met alles gaat het hier op zijn gemakkie. Ik word uitgenodigd voor de hangmat naast een oudere Vietnameese vrouw. Ze blijft kletsen en lachen tegen mij terwijl ze weet dat ik haar niet kan verstaan. Marley helpt af en toe met vertalen. Onschuldig begint het praatje of ik weer wil trouwen. Langzaam aan beginnen ze steeds meer te kletsen en lachen over sex. Ze hebben de grootste lol. Jammer dat ik het niet helemaal kan volgen.

Op de brug bij een brede rivier stoppen we. Er drijven huisjes op het water. Ik hoor geblaf van een hond en gekraai van een haan van de huisjes afkomen. Hier wonen mensen, vissers, die afkomstig zijn van de Mekong Delta. Ze zijn hier komen wonen omdat de Mekong Delta te weinig vis meer heeft, er is daar veel armoede. Hier hebben ze alles opnieuw opgebouwd. De huisjes bestaan uit van allerhande materialen, wat ze maar hebben kunnen vinden.

Marley laat mij een Zijdefabriek zien. Hier worden de poppen ( babyvlinders) gekookt, de zijdedraadjes eraf gehaald, de draadjes worden geweven. De poppen worden gegeten. Ik heb zo'n pop gegeten, beetje melig, niet mijn ding.

Weselcoffee. Ooit van gehoord? Nou, ik niet, maar nu vergeet ik het nooit meer. In het gebied rond Dalat wordt veel koffie geteeld. Vietnam is een echt koffieland en de koffie is heerlijk. In Dalat hebben ze zeer speciale koffie, Weselcoffee. Ze laten wezels de koffiebonen eten. Als de bonen er weer heelhuids en met stront uitkomen, wassen ze de bonen. En dan heb je Weselcoffee. 5 x zo duur als gewone koffie. Ik zag de wezels daar in kooitjes zitten en ik werd er niet blij van. Ik heb wel een koppie geprobeerd.
De eigenaresse van de Weselcoffieshop is dol op honden. Ze heeft er een stuk of 10. Die honden lopen daar rond en hebben veel bekijks, vooral de 2 Alaska Malamutes, de reusuitvoering van de Huskie. Alle honden worden iedere 2 dagen gewassen omdat ze met hun vrouwtje in bed mogen slapen.

Dan is het tijd om afscheid te nemen van Marley. We zijn in Dalat en onze gezamenlijke trip van 6 dagen stopt hier. Hij zet mij af bij een Hostel. Een beetje verdrietig neem ik afscheid van hem. En dan ben ik weer alleen.

Hostel Mooka's home is mijn nieuwe slaapplaats, het is een redelijk nieuw hostel, het is verzorgt, heel schoon en mooi. Ik leer meteen nieuwe mensen kennen en ga met hen de stad in om te gaan eten.
We gaan bij een Vietnamees eettentje zitten waar ze maar 1 gerecht hebben. Ik ruik de geur van het eten en mijn maag keert zich bijna om. De reis met Marley was geweldig, maar het eten in de bergen vond ik niet lekker en heb ik te vaak moeten eten. Ik laat de groep achter en zoek en koop pizza, hmmmm.


  • 12 November 2017 - 15:52

    Han:

    Dat was een hele trip op die motor. Avonturen die je alleen in Azië kunt meemaken :) Je gaat nu vast ook weer nieuwe en andere dingen beleven, ik blijf met plezier meelezen!

  • 12 November 2017 - 20:17

    Jeroen:

    Superleuk om je zo te volgen, Dianc.. ik ben reuze benieuwd naar de drie dagen die inmiddels verstreken zijn en de dagen die nog komen.. Veel plezier daar! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Ðà Lạt

Backpacken Vietnam, oktober-november 2017

Morgen vertrek ik naar Schiphol. Via een tussenstop in Dubai ga ik naar Vietnam. Een reis van 16 a 17 uur. Dat is het niet-leuke gedeelte. Het is gewoon reizen om ergens te komen.

Aangekomen in Vietnam, start ik in het Noorden en reis naar het Zuiden . Dan is reizen juist wel weer leuk. Want ook het reizen brengt spannende dingen met zich mee.

Ik ga alleen omdat het alleen reizen in Azië geweldig is. Gaan en staan waar ik wil, zolang ik wil. Het enige waar ik rekening mee moet houden is dat ik op de geplande terugreisdatum mijn vliegtuig haal.

Graag wil ik in deze maand een aantal dingen zien en meemaken, dus ik heb mijn huiswerk goed gemaakt. Sapa's rijstenvelden, Halong Bays bijzondere grote rotsen in zee, de mooiste grotten, fascinerende watervallen en de ondergrondse tunnels wil ik bv niet missen.

En ik wil weer veel nieuwe mensen leren kennen door in goedkope Hostels te slapen. Want plezier hoort ook bij de reis. Uit ervaring weet ik dat nieuwe mensen mij ook van alles kunnen vertellen over het land en bijzondere plekken.

Inmiddels is het voor mij een sport geworden om goedkoop vakantie te houden. In de eerste plaats om de centjes. Maar zekere ook om gemakkelijker in contact te komen met andere mensen. Mensen die net als ik ervan houden om flexibel te reizen en te worden verrast.

Mijn backpack is ingepakt met zo minimaal mogelijke kilo's en spullen, maar wel zo volledig mogelijk met de meest noodzakelijke dingen.

Nu nog gieren de zenuwen door mijn lichaam, ik ga tenslotte mijn comfortzone verlaten. Dat blijft een beetje eng. Maar ik weet dat dit voorbij is zodra ik mijn voordeur heb dichtgetrokken en de reis begint.



Recente Reisverslagen:

17 November 2017

15 november Saigon

17 November 2017

14 november Saigon

17 November 2017

13 november Saigon

17 November 2017

12 november Saigon

13 November 2017

11 november Mekong Delta
Dian

Actief sinds 13 Aug. 2009
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 61363

Voorgaande reizen:

25 Februari 2022 - 26 Maart 2022

Guatemala 2022, cultuur en natuur

05 November 2021 - 03 December 2021

2021 Thailandreis in covidtijd

12 Februari 2019 - 26 Februari 2019

Bumrungrad Hospital Bangkok 2019

17 Oktober 2017 - 17 November 2017

Backpacken Vietnam, oktober-november 2017

18 November 2014 - 17 December 2014

Backpacken Thailand Laos en Cambodja 2014

18 Januari 2011 - 03 Februari 2011

Met paps en mams 2 weekjes Thaise zon, 2011

01 September 2009 - 30 September 2009

Backpacken Thailand, going with the flow, 2009

Landen bezocht: