Vang Vieng 28, 29,30,31 november - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Dian - WaarBenJij.nu Vang Vieng 28, 29,30,31 november - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Dian - WaarBenJij.nu

Vang Vieng 28, 29,30,31 november

Door: Dianca

Blijf op de hoogte en volg Dian

30 November 2014 | Laos, Vangviang

Aangekomen in ViangVieng. Tip van Spencer om naar Easy go backpacker Hostel ( www.easygohostel.com )te gaan. Daar ben ik nu alweer een paar dagen. Bedje voor 1 nacht is 2,50 euro. Als je een rustige nacht wil, moet je hier niets slapen. Het is wel de plaats om nieuwe vrienden te maken en dat doe ik graag.

In Easy Go is alles heel ontspannen, het ziet er echt uit als een plek uit de hippytijd. De hygiëne is ver te zoeken. De koffie en thee gratis. In een hostel gaan de kamers niet op slot, iedereen kan komen binnen wandelen. Kluisjes met je eigen slotje zijn er om je meest waardevolle dingen veilig te stellen. Ook hier in Easy Go zijn alleen maar jonge mensen. Ik kom in hostels nauwelijks mensen tegen van mijn eigen leeftijd. Die gaan liever iets luxer in duurdere hotels of guesthouses. Je ziet deze mensen ook in duurdere restaurants. Daar kom ik niet. Ik ga naar de goedkopere restaurants, het is daar veel gezelliger en daar gebeurt nog eens wat.

Ik ben zo'n beetje iedere dag met een andere groep op pad geweest. Niet dat ik het zo uitzoek, het gebeurt gewoon. De jongelui hebben de gewoonte om zich voor te stellen als ze ergens samen komen en vandaar uit is het ijs al snel gebroken. Groepen herschikken zich iedere keer weer. Je hoeft er geen moeite voor te doen, het gaat vanzelf. Heel bijzonder om mee te maken.

Afgelopen 2 dagen ben ik gaan tubben. Je meldt je bij een shop, daar schrijven ze je in. Je wordt weggebracht met een took-took waarna je met je tube ( een vrachtwagen binnenband )het water ingaat en langzaam weer afzakt in een snelstromende rivier naar het stadje, ok dorpje. Onderweg zijn cafeetjes met gezellige trendy muziek en spelletjes. En uiteraard weer met veel drank. Ook daar leer je weer gemakkelijk mensen kennen.

Gisteren heb ik me helemaal bescheurd van het lachen. Er was een Oostenrijker in de groep, lekker gek, soms net op het randje, maar met zijn charme kwam hij overal mee weg. Onderweg trok hij bv een kano met Chinezen omver. Veel chinezen kunnen niet zwemmen en hebben een veiligheidsvest aan. Probeerde hij Nederlands te leren en leerden we hem, net als bij een kind, tot 10 te tellen en " ik hou van jou" te leren zeggen. Hij was een echte gangmaker en betrok iedereen in de buurt bij ons plezier.

Ik verloor deze groep weer uit het oog nadat we terugkwamen in het stadje. Ging alleen eten en lag al vroeg op bed, moe van het tubben, de zon en drank.

Vandaag ben ik weer gaan tubben omdat het gewoon echt geweldig is om met een opgeblazen band in de zon een snelstromende warme rivier af te gaan. Dit keer met een groep die ik al gedeeltelijk kende. Halverwege ben ik alleen verder gegaan omdat ik eerder verder de rivier op wilde gaan. Dit keer niet vol lachen en plezier, maar genieten van de sensatie van de rivier, de rustige omgeving en de cafeetjes volop plezier onderweg. Ik zag hoe Chinezen volleyballen met hun voeten terwijl zo'n 20 meter verderop koeien grazen. Ja, zo dicht bij. Koeien lopen vrij rond, ook langs de wegen en af en toe op de weg. Als een auto passeert toeterd deze en de koeien weten dan dat ze aan de kant moeten gaan. Zo gaaf om te zien. De honden hier zijn nog leuker. Ze lopen allemaal los, wel of geen thuis bij mensen. Ze zijn allemaal superlief en je ziet veel puppy's. Alle toeristen reageren daar erg goed op. In mijn hostel is een moederhond met een nest puppys van een week oud. Ook hier zijn asiels met vrijwilligers om zwerfhonden op te vangen, te plaatsten in gezinnen en te steriliseren.

Een paar jaar geleden liep het helemaal uit de hand bij het tubben en er stierven hier veel toeristen. Te veel drank, drugs en met te veel bravoure. Waardoor mensen hun nek braken als ze van een brug of touw sprongen, hartaanvallen en andere dingen. Dit is nu anders. Er wordt hier nog steeds veel drank gebruikt, maar er is veel meer veiligheid ingebouwd. Ook vermoed ik dat de sterke drank is verdund. Ik heb geen dingen gezien die niet niet veilig waren.

Ik heb ondertussen al heel wat jonge mensen gesproken die maandenlang op reis gaan. Jonge mensen die net af zijn gestudeerd en even weg zijn voordat ze een baan nemen. Of bewust hebben gekozen om hun baan op te geven om een paar maanden weg te gaan. De rekensom die hier wordt gemaakt is dat iedere maand max 1000 euro kost, excl de reis van eigen land naar Bangkok uiteraard.

Waar ze ook vandaan komen, ze zijn aardig en behulpzaam. Alle nationaliteiten mengen zich en iedereen spreekt Engels met elkaar. Als je deze taal spreekt kun je contact leggen en een hele goede tijd hebben. Nationaliteit is dan ook van geen belang, alles mengt zich.

Nog even een filmpje hoe het vroeger was... http://www.youtube.com/watch?v=lVGLj-hbNg8 , zo is het dus niet meer. Maar nog steeds leuk genoeg.

Met pijn in mijn hart ( ik zou hier graag nog veel langer blijven ) vertrek ik morgen naar Vientiane met de bus. Ik heb al geboekt.

  • 30 November 2014 - 16:17

    Piet:

    Barst hier van de zwarte pieten

  • 30 November 2014 - 21:36

    Carla :

    Over hoe het hier is kan ik kort zijn: koud, regen en snel donker, echt herfstweer dus. Dan kun je maar beter in Laos zitten, maak je nog eens wat mee. Tubben lijkt mij leuk, tenminste het ziet er leuk uit op de filmpjes die ik op youtube heb gekeken. Ik ben benieuwd wat je gaat meemaken op je volgende bestemming.

  • 01 December 2014 - 00:36

    Han:

    Ik wist het wel, jij bent gewoon een puppy van 50!!! Tubing ziet er leuk uit :) Het is niet iets wat ik zelf zou verzinnen, maar ik had er ook nog nooit van gehoord. Helemaal jouw ding! Uiteraard heel benieuwd naar de volgende avonturen... X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dian

Actief sinds 13 Aug. 2009
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 61551

Voorgaande reizen:

25 Februari 2022 - 26 Maart 2022

Guatemala 2022, cultuur en natuur

05 November 2021 - 03 December 2021

2021 Thailandreis in covidtijd

12 Februari 2019 - 26 Februari 2019

Bumrungrad Hospital Bangkok 2019

17 Oktober 2017 - 17 November 2017

Backpacken Vietnam, oktober-november 2017

18 November 2014 - 17 December 2014

Backpacken Thailand Laos en Cambodja 2014

18 Januari 2011 - 03 Februari 2011

Met paps en mams 2 weekjes Thaise zon, 2011

01 September 2009 - 30 September 2009

Backpacken Thailand, going with the flow, 2009

Landen bezocht: