Amsterdam, tips vanuit ervaring - Reisverslag uit Delft, Nederland van Dian - WaarBenJij.nu Amsterdam, tips vanuit ervaring - Reisverslag uit Delft, Nederland van Dian - WaarBenJij.nu

Amsterdam, tips vanuit ervaring

Door: Dianca

Blijf op de hoogte en volg Dian

17 December 2014 | Nederland, Delft

Ter afsluiting enkele ervaringstips

De backpack
Een stevige goede backpackerstas is van levensbelang. Deze is komende tijd je levensvoorziening. Daarnaast een kleinere tas waarin je de belangrijkste spullen mee kunt nemen. Ik had een perfecte backpackerstas. Het was een roltas, die ook hengsels heeft om over je rug te hangen. Het komt maar een enkele keer voor dat je zo'n tas niet als roltas kunt gebruiken. Dan is het fijn om het als rugtas te kunnen gebruiken. De meeste backpackers hebben een backpackersrugtas. Dat is zwaar. Ook lastig om steeds weer op je rug te nemen. Vaak was ik in mijn voordeel met mijn bijzondere tas. Het voelde echt als een luxe.

Vriendschappen
Thailand, Laos en Cambodja zijn erg geschikt om alleen te reizen. Je ontmoet snel anderen, die ook alleen reizen. De route lijkt een uitgesleten pad, gezien de meesten de zelfde route reizen. Dat geeft een veilig gevoel. Gevoel van avontuur is er zeker, mar je weet dat je het veilige pad kiest ;) Door de backpackers wordt gretig gebruik gemaakt van elkaar door uitwisseling aan ervaringen. Gelukkig maar want er is deze landen veranderen snel en informatie op internet klopt daardoor niet altijd.
Er ontstaan veelvuldig groepjes backpackers die tijdelijk met elkaar optrekken. Er ontstaan vriendschappen. De groepjes splitsen zich weer net zo gemakkelijk door verschillende reisplannen/ wensen.

Communicatie en internet
Whatsapp is een prachtig communicatiemiddel om in contact te blijven met elkaar, ervaringen en foto's uit te wisselen. Je hebt geen sim van betreffend land nodig en er zitten geen kosten aan. Ik heb daar heel veel plezier van gehad.
Bijna overal kun je gebruik maken van Wifi. Internetcafés zie je bijna niet meer. Skype is daardoor ook een fantastisch middel gewonden om contact te behouden met het thuisfront.

Gemak van je telefoon
Buiten whatsapp en Skype kun je je telefoon goed gebruiken als camera. Maar ook voor het lezen van e-books. DE batterij gaat snelle leeg, dat klopt. Maar in deze landen koop je voor weinig geld oplaadbare batterijstations om je telefoon op te laden. Dus laat die dikke boeken maar thuis.
Daarnaast heb ik veel plezier gehad van de app Hostelworld. App Tripadvisor schijnt ook heel handig te zijn, helaas geen ervaring mee.

Al met al moet je deze toestellen steeds opladen aan elektriciteit. Ik heb geen speciale stekker nodig gehad. Ik had wel een stekkerdoos bij me zodat ik meerdere toestellen tegelijk op kon laden aan bij een stopcontact.

Geld
In Laos wordt je gek van hun gekke geld, alle briefjes lijken op elkaar. Er is geen muntgeld. Cambodja werkt het liefst met dollars.
Pas op, Europees geld gebruiken ze in Laos en Cambodja niet als betalingsmiddel. In alle landen kun je gemakkelijk pinnen of wisselen bij banken en pinautomaten. Let op: zet je creditkaart thuis al op Internationaal anders kun je helemaal niets opnemen. Iedere transactie kost extra geld. In gebieden waarin minder toeristen komen of op eilanden kun je misschien geen geld pinnen. Heb dus altijd wat extra geld op zak. Laat je goed informeren.


Oplichters en diefstal
Hier een paar voorbeelden:
In Pattaya kreeg ik het niet voor elkaar om een taxi "on the meter" te krijgen. In Bangkok lukte me dat met wat moeite, dit kan wel 1/4de schelen. In Pattaya lukt dat nauwelijks om "0n the meter " te reizen. Dus je weet dat je zo'n beetje 3 a 4 keer te veel betaald.
Om Cambodja binnen te komen betaal je geen 20 dollar, maar 35 dollar. 15 dollar die in de broekzakken gaan van de ambtenaren daar. Ik heb gehoord dat... douanebeambten geen salaris krijgen. Ze moeten zelfs betalen om deze baan te krijgen. En het extra geld dat ze vragen, dat is hun loon. Broodje aap verhaal? Ik weet het niet.
Bij de grens Cambodja- Thailand beland je backpack in een karretje voordat je het weet. Je moet de grens te voet over. Daarna kan je je backpack weer oppikken. Voor deze dienst vragen ze geld, uiteraard achteraf. Bij mij ook nog eens europees kleingeld uit mijn backpack verdwenen.
En dan nu het laatste, meest bizarre...bedelaars hebben zeer geraffineerde manieren. In Laos kwam om 11 uur s'avonds een vrouw op mij toe lopen. Ze had een baby in haar armen. Ze vroeg geen geld, nee, geld had ze niet nodig. Maar wilde ik aub babymelk kopen voor haar baby? Er waren op dat moment al te veel mensen om mij heen die van alles van mij wilde. Dus ik weigerde. Ik wilde niet een supermarkt inlopen voor babymelk. Maar wat heb ik mij schuldig gevoeld. Later hoorde ik dat ook dit een geraffineerde truck is. Het idee erachter: je koopt melk bij de dichtstbijzijnde supermarkt en geeft het de arme vrouw met haar kind. Zij is je ontzettend dankbaar. Zodra je weg bent gaat ze naar de supermarkt om de melk terug te brengen en ontvangt haar aandeel. Vaak zitten hierachter mannen die dit alles organiseren. De baby's blijken te worden geleend voor deze acties.

Het eten
Het eten is bijna overal goed. Er is veel gelegenheid om gewoon Europees eten te bestellen. Maar veel leuker is het om steeds onbekende gerechten te bestellen. Laat je lekker verrassen. Eten kost niet veel, valt het tegen, bestel daarna gewoon iets anders.
Ik vond het prettig om tijdens het rondreizen water en wat snacks bij me te hebben. Meestal kwam het goed van pas. Vooral bij langere tussenreizen. Bij grensposten en overstapplaatsen is het eten duurder( en vaak zeker niet beter).


De wc
De wc werkt anders in Thailand, Laos en Cambodja. Met een beetje geluk tref je een wc die je door kan trekken, zo niet dan moet je dat met een grote schep water doen, vanuit een ton water die er naast staat. WC papier mag niet in de wc, maar in een mand daarnaast. Er is niet altijd wc papier want hier maken ze zichzelf schoon met een slang en spuitmond met onderdruk staand water. Als die slang er is.....anders doe je dat met die grote schep. Voor alle duidelijkheid, het is geen drinkwater. Dit Is even wennen als je jezelf schoon moet maken na het poepen;)
Vreemd genoeg is het ook weer wennen als je thuis bent en het wc papier in de wc kan gooien. En dat er geen slangetje is met spuitmond.

Problemen met je stoelgang?
Dat is normaal. Bijna iedere reiziger heeft daar last van. Gemiddeld 2 weken hebben je darmen nodig om te wennen en om weer normaal te functioneren. Als je langer reist is de kans groot dat je last krijgt op reizigersdiarree. Dat gaat weer over.

Low budget reizen
Ik deed veel met jonge mensen. Thuis heb ik nooit het gevoel dat ik 50 ben. Hier, met sommige activiteiten merk ik het leeftijdsverschil zeker. Ik ben strammer door mijn oudere lijfje en ik heb minder uithoudingsvermogen. Het gezelschap met jongere mensen heeft het voordeel dat je veel en veel meer meemaakt en veel meer doet. Ik kan het zeker aanbevelen.

De was doen
Je zweet veel en de omstandigheden zijn minder hygiënisch.
De was doen gaat gemakkelijk in alle drie de landen. De volgende dag heb je je was terug. Overal kun je voor weinig geld je was laten doen. Het kost gemiddeld een euro per kilogram. Vaak heb je je uitgewassen kleding al de volgende dag terug. Keurig opgevouwen en met een lekker geurtje. Niet overal worden wasmachines gebruikt of warm water. Hardnekkige vlekken kunnen blijven zitten. En kleding kan sneller slijten.
Ik had een andere manier en die vond ik het prettigste. Een plastic zak, wasmiddel/ zeep of shampoo en water erin. Vieze kleding erin. Dichtknapen en ergens aanhangen. Een paar uur daarna de kleding uitspoelen, uitwringen, ophangen en laten drogen. Voordeel is dat je altijd je spullen bij elkaar hebt en je uitgewassen kleding niet vergeet.

Airco of ventilator op je kamer.
Uiteraard is het heel fijn om een gekoelde slaapkamer te hebben. Maar ik kreeg steeds meer een hekel aan de airco. Het temperatuurverschil is behoorlijk groot. En mijn verkoudheid werd er niet beter op. Ik kreeg een duidelijke voorkeur voor de ventilator. Oja, over verkoudheid gesproken... eenmaal verkouden, dan kom je er daar niet snel van af. Je loopt het zelfs sneller op als thuis.

Loslopende honden
Kijk uit waar je loopt want ze liggen overal te slapen. Ook midden op een doorgaande weg. Ook in donkere steegjes. Puppy's krijgen veel aandacht krijgen. Misschien zijn de honden daardoor zo sociaal naar mensen toe. Ze zijn niet opdringerig, maar op een hele lieve manier aanhankelijk. Ze bedelen wel om eten, maar op een afwachtende manier, niet opdringerig. Hun vacht is niet schoon. Ze hebben vlooien. Soms schurft. Soms is op sommige plekken hun huid kapot. Maar volgens mij kun je ze gewoon aaien en knuffelen. Ik heb daar veel plezier van gehad.

Afval
Ik zag dat iedereen hun troep gewoon op straat gooit in Cambodja. Thailand is veel schoner. Ook het veel armere Laos weet beter om te gaan met hun afval. maar ik zag dat er in Cambodja ook mensen zijn die blik, papier of plastic verzamelen om een paar centjes te verdienen.

De geschiedenis van Laos en Cambodja
Als je door deze landen reist ben je bijna verplicht om je te verdiepen in hun geschiedenis. Dit maakt je reis zoveel meer interessanter. Bijde landen hebben het behoorlijk voor hun kiezen gehad, nog niet zolang geleden. En dat wat ze hebben meegemaakt is heftig.


Licht in Laos en Cambodja
Ze weten weinig over sfeerverlichting. Grote tl-balken met koel licht. En als men gaat slapen, gaat gewoon al het licht uit. Er is alleen in grote steden, op de doorgaande wegen verlichting. Voor de rest ben je afhankelijk van je zaklampje. Koester je zaklampje.

  • 20 December 2014 - 10:47

    Han:

    Welkom thuis :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dian

Actief sinds 13 Aug. 2009
Verslag gelezen: 1271
Totaal aantal bezoekers 61525

Voorgaande reizen:

25 Februari 2022 - 26 Maart 2022

Guatemala 2022, cultuur en natuur

05 November 2021 - 03 December 2021

2021 Thailandreis in covidtijd

12 Februari 2019 - 26 Februari 2019

Bumrungrad Hospital Bangkok 2019

17 Oktober 2017 - 17 November 2017

Backpacken Vietnam, oktober-november 2017

18 November 2014 - 17 December 2014

Backpacken Thailand Laos en Cambodja 2014

18 Januari 2011 - 03 Februari 2011

Met paps en mams 2 weekjes Thaise zon, 2011

01 September 2009 - 30 September 2009

Backpacken Thailand, going with the flow, 2009

Landen bezocht: