14-11-2021 Koh Phi Phi Duikschool - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Dian - WaarBenJij.nu 14-11-2021 Koh Phi Phi Duikschool - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Dian - WaarBenJij.nu

14-11-2021 Koh Phi Phi Duikschool

Door: Dianca

Blijf op de hoogte en volg Dian

14 November 2021 | Thailand, Krabi

Afgelopen dagen waren gevuld met mijn duikcursus. Na 12 jaar was het nodig om de theorie van mijn Open water course op te halen. Helaas dus weer veel theorie. En ik kreeg elke dag nieuwe lesstof die ik nodig had om de Advanced course te halen.

De eerste dag duiken ging niet door. De zee was te wild. Volop tijd om met studeren te beginnen.

Die nacht kon ik nauwelijks slapen. Ik was erg nerveus met de gedachte om te gaan duiken. Uit vorige ervaring weet ik dat ik af en toe moeite heb met mijn ademhaling onder water. Dat is een nare ervaring. Ik weet dat ik mij er dit keer weer overheen moet zetten en de discipline moet hebben om rustig te blijven ademen.
De eerste keer dat ik toen onder water ging kwam er water diep in mijn oren. Het duurde 3 weken voordat ik weer normaal kon horen. Ik ben bang dat dit nu weer gaat gebeuren.
Ik had toen een buddy, je moet alles met zijn tweeën doen, die tijdens de training iets gevaarlijks deed waarop de leraar ons een behoorlijke uitbrander gaf. En terecht, want diep onder water ben je kwetsbaar.
UIteindelijk sliep ik die nacht maar 3 uurtjes. Niet echt een frisse start.

Mijn instructeur stelt mij gerust. over mijn slaaptekort en hij weet van mijn vorige ervaring. We gaan het op mijn tempo doen. Dit wordt een opfrisduik.

Wooow en dan gaat het gebeuren. Niet oefenen in een zwembad maar meteen de diepe zee in. Alles aantrekken met mega veel meer kilo’s, door de gastank en gewichten, en naar de achterkant van de boot lopen om in het water te stappen. Dit was een spannend moment voor mij, ik probeer niet na te denken en volg de instructies op. Ik plons het diepe water in.

Ik ben alleen met een instructeur en het voelt fijn om nu zoveel aandacht te hebben. We dalen af in de zee. Ik ben vooral veel bezig met mijn oren te klaren. Toch komt er water in mijn oren, ik probeer mij geen zorgen te maken. En zo gaan we langzaam aan steeds een beetje dieper tot 16 meter. Uiteindelijk zie ik de zeespiegel heel ver boven mij, en dat maakt indruk. Best heftig voor deze eerste keer.
Ik ben onder de indruk van mijn uitzicht. Overal vissen. Zoveel en in prachtige kleuren.
En dan zie ik ineens een grote schol vissen zwemmen. We zwemmen erheen. Ze zijn niet echt bang van ons. En voordat we het weten zitten we zo'n beetje midden in de schol van duizenden vissen. Ze zijn zo dichtbij, ongelofelijk. Ik heb geen foto's of filmpjes gemaakt. Maar iemand anders heeft dat wel gedaan over die zelfde ervaring:
Overenthousiast kom ik boven water. Dit was echt een super ervaring.

De volgende dagen heb ik de Advanced course gedaan. Duiken en leren, duiken en leren. Geen tijd voor andere dingen. De navigatie les vond ik moeilijk onder water. Daar had ik meer tijd voor nodig. Mijn instructeur was een jonge man die af en toe zijn best moest doen om zijn geduld te bewaren. De andere lessen vond ik gemakkelijker en leuker.

Gisteren waren mijn laatste lessen. Ik ben geslaagd. Ook blij dat het er op zat. Want het vroeg best veel energie van mij. Ik blijf teveel onrustig ademen waardoor mijn tank eerder lichter en leeg is. Mijn oren zitten nog steeds dicht met water en ik hoor dus slechter.
Ik ben toe aan ontspanning.

• 14 November 2021 - 09:51

Han:

Kijk, die heb je mooi weer in de pocket. AOW duikert, toe maar ... nu heb je iets meer mogelijkheden om dit mooie land ook onderwater te bekijken. Wel doen hoor, volgende week of zo! Nou weer even opdrogen en landrot spelen. Heb je al wat plannen gemaakt? Behalve genieten dan hè...

• 15 November 2021 - 19:27

Stefan:

Super goed van je, zus. Je angsten recht in de ogen gekeken. Trots op je.