24 oktober Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Dian - WaarBenJij.nu 24 oktober Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Dian - WaarBenJij.nu

24 oktober Sapa

Door: dianca

Blijf op de hoogte en volg Dian

26 Oktober 2017 | Vietnam, Hanoi


De familie was al om half 5 wakker. ije slapen behoorlijk lang. Nadat ze het water voor de douche handden opgewarmd dacht ik een lekkere douche te krijgen. Er kwam maar een minimaal straaltje warm water uit. Mijn haren wassen was een behoorlijk gedoe. Daarna trok ik dezelfde kleding weer aan die behoorlijk rook naar mijn slaapgeurtje en het keukenvuurtje van de vorige dag. Als ontbijt kregen we pannenkoeken met banaan en honing.

Met behoorlijke tegenzin trok ik mijn doornatte en modderige koude sokken en schoenen aan. Gatverdamme. De hmong-dochter van 18 jaar stond al klaar met haar baby op haar rug. Een prachtig gezicht. Leanne en ik kregen een stok in handen. Geloof me, als ze je een stok geven dan wordt het een hele moeilijke wandeling. De wandeleing naar beneden was stijl, nat, glibberig, modder. Dan wordt het nog erger. Een heel slecht onregelmatig pad, uitgesleten door de regen, modderig, volgens mij een soort klei, gevaarlijk. Ik begin meteen te schuiven, grijp mij hopeloos vast aan mijn stok. Zoekend naar de wat betere stukken duurt het niet lang of ik val en schuif verder door de modder, we lachen hilarisch. Ik ga stukken langzamer dan de jonge gids ( zonder stok en baby op haar rug) en Leane door mijn gladde schoenen. En laten we eerlijk zijn, ik ben een stukje ouder. Niet veel later val ik weer, inmiddels zit ik flink onder de modder. De gids ziet hoe ik moeilijk ik het heb en raad ons aan om terug te gaan en een gemakkelijker pad te nemen. We gaan dus weer terug, een paar honderd meter, maar het lijkt kilometers lang. Opwaards terug de stijle helling op. Gebroken en buiten adem kom ik weer boven. Ik heb geen kracht meer, mijn lichaam is doodop. Daarom besluiten we dat ik niet mee verder ga. Een zoon zal mij terug brengen naar Sapa. Ik neem afscheid van Leana en de hmong familie.

Ondanks dat ik een heerlijke tijd heb gehad met de familie, word ik blij van de gedachte om weer naar de bewoonde wereld te gaan. Het lijkt mij heerlijk ( en gemakkelijk) om daar naar toe te gaan achter op de scooter van de zoon.

Mijn backpack wordt stevig vastgebonden achter op de scooter. Zoon gaat voorop zitten en ik prop mezelf er tussen in. Het is meer dan een half uur rijden naar Sapa. Een hels half uur. Af en toe doe ik mijn ogen dicht om het niet te hoeven zien, zo beangstigend is het rijden over deze slechte stijle weg. Ik grijp mijzelf stevig vast aan de rubberen banden die mijn backpack op zijn plek houd. Het is ook een ijskoude rit voor mij, met mijn teenslippertjes aan. De zoon is een bewonderingswaardig rijder. Net zoals zijn zus met baby op de rug op het glibberige pad, vind ook hij zonder zichtbare moeite zijn weg.

Ik heb erg veel bewondering voor dit volk. Ze leven met de natuur, op een heel primitieve manier. Ze werken hard. Ze gaan op een bijzonder mooie manier om met hun kinderen. Je merkt wel dat ze goede zakenmensen zijn betreffende touristen, maar wat wil je, ze zien elke dag weer andere mensen. Tegelijk zijn ze heel gastvrij en welkom.
( Leane bleef er langer. Via een berichtje liet ze weten dat ze bij een bevalling was)

Inmiddels weer terug in Sapa terug voel ik mij bevroren. Langzaam aan word ik weer warm, in mijn inmiddels vreemd soort van kledingstijl van willekeurige bonte laagjes kleding. Die avond ga ik met de nachtbus weer terug naar Hanoi om van daaruit naar Ninh Binh te gaan.


  • 26 Oktober 2017 - 10:34

    Han:

    Koud, nat en glad, klinkt wel als een avontuur :) Ik lees met veel plezier mee van achter mijn comfortabele computerscherm. Ik hoop dat het weer een beetje zonniger wordt, een hele tijd klam zijn is niet fijn. Je geniet er wel van, dat spat er af!

  • 26 Oktober 2017 - 13:31

    Tammo:

    Ik ben blij dat jij het geschreven hebt, want even dacht ik die is helemaal naar beneden gegleden :-)
    Mooi verhaal, heerlijk om te lezen.

  • 26 Oktober 2017 - 13:32

    Tammo:

    .....ook vanachter mijn computer scherm :-D
    Maar stiekem had ik het graag met je meegemaakt!

  • 27 Oktober 2017 - 15:16

    Jeroen:

    Zet 'm op, Dianc! :-)

Tags: sapa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Backpacken Vietnam, oktober-november 2017

Morgen vertrek ik naar Schiphol. Via een tussenstop in Dubai ga ik naar Vietnam. Een reis van 16 a 17 uur. Dat is het niet-leuke gedeelte. Het is gewoon reizen om ergens te komen.

Aangekomen in Vietnam, start ik in het Noorden en reis naar het Zuiden . Dan is reizen juist wel weer leuk. Want ook het reizen brengt spannende dingen met zich mee.

Ik ga alleen omdat het alleen reizen in Azië geweldig is. Gaan en staan waar ik wil, zolang ik wil. Het enige waar ik rekening mee moet houden is dat ik op de geplande terugreisdatum mijn vliegtuig haal.

Graag wil ik in deze maand een aantal dingen zien en meemaken, dus ik heb mijn huiswerk goed gemaakt. Sapa's rijstenvelden, Halong Bays bijzondere grote rotsen in zee, de mooiste grotten, fascinerende watervallen en de ondergrondse tunnels wil ik bv niet missen.

En ik wil weer veel nieuwe mensen leren kennen door in goedkope Hostels te slapen. Want plezier hoort ook bij de reis. Uit ervaring weet ik dat nieuwe mensen mij ook van alles kunnen vertellen over het land en bijzondere plekken.

Inmiddels is het voor mij een sport geworden om goedkoop vakantie te houden. In de eerste plaats om de centjes. Maar zekere ook om gemakkelijker in contact te komen met andere mensen. Mensen die net als ik ervan houden om flexibel te reizen en te worden verrast.

Mijn backpack is ingepakt met zo minimaal mogelijke kilo's en spullen, maar wel zo volledig mogelijk met de meest noodzakelijke dingen.

Nu nog gieren de zenuwen door mijn lichaam, ik ga tenslotte mijn comfortzone verlaten. Dat blijft een beetje eng. Maar ik weet dat dit voorbij is zodra ik mijn voordeur heb dichtgetrokken en de reis begint.



Recente Reisverslagen:

17 November 2017

15 november Saigon

17 November 2017

14 november Saigon

17 November 2017

13 november Saigon

17 November 2017

12 november Saigon

13 November 2017

11 november Mekong Delta
Dian

Actief sinds 13 Aug. 2009
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 61375

Voorgaande reizen:

25 Februari 2022 - 26 Maart 2022

Guatemala 2022, cultuur en natuur

05 November 2021 - 03 December 2021

2021 Thailandreis in covidtijd

12 Februari 2019 - 26 Februari 2019

Bumrungrad Hospital Bangkok 2019

17 Oktober 2017 - 17 November 2017

Backpacken Vietnam, oktober-november 2017

18 November 2014 - 17 December 2014

Backpacken Thailand Laos en Cambodja 2014

18 Januari 2011 - 03 Februari 2011

Met paps en mams 2 weekjes Thaise zon, 2011

01 September 2009 - 30 September 2009

Backpacken Thailand, going with the flow, 2009

Landen bezocht: