28 oktober Ninh Binh en Phong Nha - Reisverslag uit Phong Nha, Vietnam van Dian - WaarBenJij.nu 28 oktober Ninh Binh en Phong Nha - Reisverslag uit Phong Nha, Vietnam van Dian - WaarBenJij.nu

28 oktober Ninh Binh en Phong Nha

Door: dianca

Blijf op de hoogte en volg Dian

01 November 2017 | Vietnam, Phong Nha

Weer slaap ik slecht in de sleepingbus. Om 3 uur 's nachts word ik met nog zo'n 15 backpackers afgezet in Phong Nha. Het is een straat vol met hotels, hostels en guesthouses. Voor deze gebouwen staan mensen klaar om ons op te vangen. Ik beland in het ( party) Easytiger hostel, dat wordt gerund door Engelsen. De organisatie in het grote hostel in is bewonderingswaardig goed. We moeten wachten tot ongeveer 9 uur om definitief in te checken. Maar we mogen slapen bij het zwembad, in de hangmatten. Na een nachtelijke douche, ooo zoo fijn als je je zo vies voelt, duik ik een hangmat in. Jammer dat een paar jongelui het nodig vinden om te blijven praten waardoor ik niet kan slapen. Maar tja, dat is het leven van een hostel. Het hostel ziet er gaaf uit. Helemaal ingericht voor jonge backpackers op een beetje ruige maar verzorgde manier. Het heeft zelfs een zwembad.

Iets voor 9 uur check ik in. Om 9 uur is er voor alle nieuwkomers een informatiegesprek. Enthousiast wordt er verteld over het hostel en de goede dingen die het hostel doet voor het park. De spreker vertelt over de mooie omgeving en de prachtige grotten. Mijn besluit staat vast, ik ga hier 3 nachten blijven.

Ik ga eerst naar de wereld-bekende Phong Nha-Ke Bang grotten. Die ochtend doe ik mijn eerste trip naar een grot vlak bij het hostel. Je kan er alleen via een boot naar binnen. Deze grot heeft tijdens de Vietnamoorlog een belangrijke functie gehad. Tijdens die oorlog lag het gebied zo'n beetje tussen Zuid en Noord in, aan de ho chi minh route. Hier werd veel strijd geleverd. De grot werd gebruikt als schuilplaats voor mensen, opslagplaatst voor eten en goederen en als ziekenhuis. Het was onneembaar door Amerikanen.
Als we de grot binnen varen, de moter wordt stilgelegd en de roeister gaat verder met roeien, vallen de gesprekken stil op de boot. De grot is groot en ongelofelijk mooi, bijna niet te bevatten zo mooi. Dit is niet vast te leggen op foto's. De roeister roeit ons er rustig en behendig doorheen. Er zijn meerdere boten, ook op die boten is het stil.

De mensen zijn hier vriendelijk en ongedwongen. Er wordt veel gebouwd, zonder grote machines, gewoon alles zelf met lichaam en handen. Er is nog niet zo veel toeristme hier. ik denk dat het over 10 jaar niet meer herkenbaar is en is opgenomen in de toeristenindustrie. De regering is erg actief om dit park zo veel mogelijk toeristvriendelijk te maken waarbij bescherming van de natuur voorop staat.

De slechte nacht breekt mij op. Ik eet wat, drink een biertje en zoek mijn bedje op. Om 6 uur sta ik weer in de gezamenlijke ruimtes waar iedereen een gratis biertje krijgt. Dat biertje wordt daarna nog eens vrolijk bijgeschonken. Af en toe worden er borreltjes uitgedeeld. Ik eet voor het eerst europees eten, frietjes met vis. Zo te zien zijn alle gasten van het hostel aanwezig en ze worden luidruchtiger naarmate er meer bier wordt geschonken. Helaas ben ik nog steeds te moe om mijzelf daar bij aan te sluiten. Ik zoek mijn bedje en de rust op. Speel wat met mijn telefoon en val doodmoe in slaap. Ik slaap op een kamer met 4 bedden, gelukkig doet iedereen hier rustig aan als ze zien dat er iemand slaapt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Phong Nha

Backpacken Vietnam, oktober-november 2017

Morgen vertrek ik naar Schiphol. Via een tussenstop in Dubai ga ik naar Vietnam. Een reis van 16 a 17 uur. Dat is het niet-leuke gedeelte. Het is gewoon reizen om ergens te komen.

Aangekomen in Vietnam, start ik in het Noorden en reis naar het Zuiden . Dan is reizen juist wel weer leuk. Want ook het reizen brengt spannende dingen met zich mee.

Ik ga alleen omdat het alleen reizen in Azië geweldig is. Gaan en staan waar ik wil, zolang ik wil. Het enige waar ik rekening mee moet houden is dat ik op de geplande terugreisdatum mijn vliegtuig haal.

Graag wil ik in deze maand een aantal dingen zien en meemaken, dus ik heb mijn huiswerk goed gemaakt. Sapa's rijstenvelden, Halong Bays bijzondere grote rotsen in zee, de mooiste grotten, fascinerende watervallen en de ondergrondse tunnels wil ik bv niet missen.

En ik wil weer veel nieuwe mensen leren kennen door in goedkope Hostels te slapen. Want plezier hoort ook bij de reis. Uit ervaring weet ik dat nieuwe mensen mij ook van alles kunnen vertellen over het land en bijzondere plekken.

Inmiddels is het voor mij een sport geworden om goedkoop vakantie te houden. In de eerste plaats om de centjes. Maar zekere ook om gemakkelijker in contact te komen met andere mensen. Mensen die net als ik ervan houden om flexibel te reizen en te worden verrast.

Mijn backpack is ingepakt met zo minimaal mogelijke kilo's en spullen, maar wel zo volledig mogelijk met de meest noodzakelijke dingen.

Nu nog gieren de zenuwen door mijn lichaam, ik ga tenslotte mijn comfortzone verlaten. Dat blijft een beetje eng. Maar ik weet dat dit voorbij is zodra ik mijn voordeur heb dichtgetrokken en de reis begint.



Recente Reisverslagen:

17 November 2017

15 november Saigon

17 November 2017

14 november Saigon

17 November 2017

13 november Saigon

17 November 2017

12 november Saigon

13 November 2017

11 november Mekong Delta
Dian

Actief sinds 13 Aug. 2009
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 61370

Voorgaande reizen:

25 Februari 2022 - 26 Maart 2022

Guatemala 2022, cultuur en natuur

05 November 2021 - 03 December 2021

2021 Thailandreis in covidtijd

12 Februari 2019 - 26 Februari 2019

Bumrungrad Hospital Bangkok 2019

17 Oktober 2017 - 17 November 2017

Backpacken Vietnam, oktober-november 2017

18 November 2014 - 17 December 2014

Backpacken Thailand Laos en Cambodja 2014

18 Januari 2011 - 03 Februari 2011

Met paps en mams 2 weekjes Thaise zon, 2011

01 September 2009 - 30 September 2009

Backpacken Thailand, going with the flow, 2009

Landen bezocht: