17-11-2021 Ao Nang, ( aan) Modderen met olifanten - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Dian - WaarBenJij.nu 17-11-2021 Ao Nang, ( aan) Modderen met olifanten - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Dian - WaarBenJij.nu

17-11-2021 Ao Nang, ( aan) Modderen met olifanten

Door: Dianca

Blijf op de hoogte en volg Dian

17 November 2021 | Thailand, Krabi

Volgens mij heeft het regenseizoen er geen zin in om te stoppen. Wel jammer. Ik had mijn reis voor november geboekt omdat dan het regenseizoen voorbij is. Helaas, niet dus. Het is veel bewolkt en het regent veel. Maar de 30 graden overdag, waarbij de zee ook 30 graden is maakt veel goed. Nat worden van de regen is geen straf, het is warm. Maar dat de zon niet veel schijnt werpt een kleine schaduw op mijn reis.

Mijn oren zitten nog steeds dicht van het duiken. Ik hoor slecht en vermijdt daardoor gesprekken of houdt de gesprekken kort.Vooral het Thaise engels is voor mij nu een drama.
Hele dag op mijn hotel blijven zitten is ook niet alles.Dus we verzinnen wat om te doen.
Vandaag ging ik naar Ao Nang’s Olifanten heiligdom.


Vandaag ging ik naar Ao Nang’s Olifanten heiligdom.
https://aonangelephantsanctuary.com/

Ao Nang Elephent Sanctuary is een plek voor olifanten die niet ( meer) hoeven te werken. Ik schrijf ‘niet ( meer)’ omdat door corona geen inkomsten van toeristen binnen komen. En geen geld is geen eten. Dus zijn er maar een paar olifanten aanwezig, de anderen zijn toch weer aan het werk gezet, om ze te kunnen voeden. Sinds 60 jaar worden olifanten niet meer gevangen om te werken in Thailand. Dus alle olifanten hier zijn tam geboren. Deze olifanten kun je niet even terug zetten in de wildernis met ‘zoek het maar uit’.

Ik was de enige gast die middag. Had alle aandacht van de werkers en de gids voor mezelf alleen. Cool!
Op deze plek zijn 3 olifanten. 1 mannetje, die alleen benaderbaar was voor zijn enige verzorger, te agressief om voor toeristen te benaderen. En 2 vrouwtjes. Ze liepen vrij rond op het terrein. Het terrein was niet afgesloten en er waren geen kettingen of hekken.

Gefascineerd keek ik naar de olifanten toen ik eerst wat te drinken en uitleg kreeg. De olifanten liepen rond, op hun gemakkie. Ze kwamen niet bij het terrasje, maar kwamen wel nieuwsgierig kijken. Iedere olifant had een begeleider. En als het een begeleider niet beviel wat de olifant deed dan maande hij de olifant met praten en rustige gebarentaal dat het anders moest. Bv als een olifant toch te dicht bij het terrasje kwam. Of zoals ik later zag, dat de olifant de modderpoel werd ingepraat.

Mijn gids vertelde veel over de historie, het gedrag en de karakters van de olifanten. Je kunt niet zomaar vanalles met de olifanten doen wat je wil. Daarvoor zijn ze te eigenzinnig. Hij begeleidde mij zodat de olifanten en ik langzaamaan aan elkaar konden wennen.

Eigenlijk vond ik het op het begin best wel spannend. Tja, het zijn nogal grote en zware dieren. Het kost hen geen moeite om mij omver te gooien toch? En die grote poten op mijn voetje in slipper…..

Eerst mocht ik de dames eten geven, wat ze met hun slurf aanpakten. Daarna mocht ik zelf geknede voedsel ballen in hun mond stoppen. Of ik even om wilde draaien voor de foto? Ik stond bijna tussen de dames in met mijn rug naar ze toe. Beetje eng toch wel.
Langzaamaan werd ik minder gespannen en zag dat de dames rustig en voorzichtig met mij waren.

De olifanten nemen elke dag een paar modderbaden waarna ze de vijver in gaan. Dit doen ze graag. Maar vandaag was het minder warm zonder zon, 30 graden. Het duurde even voordat ze het modderbad instapten waarbij de begeleiders op afstand op hen in praatten.
Al glibberend op blote voeten volgende ik ze de gladde modderpoel in. De ene olifant bespoot zichzelf met modder. De andere liet zich liever bedienen en dat mocht ik doen. Al glibberend stond ik haar in te smeren met dikke klonten modder.

Wat daarna gebeurde was echt super-super gaaf. De dames liepen een vijver in. Wat een prachtig gezicht. Met hun begeleiders mocht ik de olifanten schoon schrobben en wassen. De dames gingen er rustig voor liggen en lieten zich lekker verwennen.

Ik mocht mij daarna douchen. Was wel nodig ook. Toen ik op het terrasje kwam, stond er een kokosnoot met rietje, ananas en meloen voor mij klaar. De gids had geen haast en knoopte een lang gesprek met mij aan. Probleem was wel, dat ik niet veel hoorde doordat mijn oren dicht zaten. Als ik op het fruit kauwde, kwam dat kauwende geluid overal boven uit. Het was kiezen, luisteren of kauwen. Het duurde nogal lang voordat ik alles op had.

Ik had nog een avondafspraak in een café met een Zweeds stel. Helaas heb ik ze af moeten zeggen. Doodop rolde ik vroeg mijn bedje in.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dian

Actief sinds 13 Aug. 2009
Verslag gelezen: 90
Totaal aantal bezoekers 61594

Voorgaande reizen:

25 Februari 2022 - 26 Maart 2022

Guatemala 2022, cultuur en natuur

05 November 2021 - 03 December 2021

2021 Thailandreis in covidtijd

12 Februari 2019 - 26 Februari 2019

Bumrungrad Hospital Bangkok 2019

17 Oktober 2017 - 17 November 2017

Backpacken Vietnam, oktober-november 2017

18 November 2014 - 17 December 2014

Backpacken Thailand Laos en Cambodja 2014

18 Januari 2011 - 03 Februari 2011

Met paps en mams 2 weekjes Thaise zon, 2011

01 September 2009 - 30 September 2009

Backpacken Thailand, going with the flow, 2009

Landen bezocht: