18 oktober Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Dian - WaarBenJij.nu 18 oktober Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Dian - WaarBenJij.nu

18 oktober Hanoi

Door: dianca

Blijf op de hoogte en volg Dian

19 Oktober 2017 | Vietnam, Hanoi


Aangekomen in Vietnam moet ik mijn visum halen en door de douane, dat duurt een tijdje. Maar dan sta ik eindelijk buiten. Ik heb niets geregeld, dus ik moet het verder zelf uitzoeken.

Ik zoek de gewone bus op, dat is ff zoeken, maar het lukt. Ik word met vele anderen afgezet in het centrum van Hanoi. Ineens sta ik in de drukte, het verkeer zoeft en toetert om mij heen, kleine druk volgepropte winkeltjes, veel troep op straat, vies. Thuis had ik 2 Hostels uitgezocht. Te veel prikkels om ineens op te nemen, verwarrend. Waar moet ik heen? De straatjes zien er allemaal het zelfde uit, druk en onoverzichtelijk. Hier ga ik dus geen wijs uit worden. Kleine kans dat ik een uitgezocht Hostelletje vind.

Het regent, mijn humeur word daar niet beter op. Aan scherp inzicht ontbreekt het mij, het lijkt alsof ik alle controle kwijt ben. Op goed geluk ga ik lopen met mijn backpack en parapluutje. De stoepen staan volgepropt met spullen en scooters, wat mij dwingt om op de weg te lopen. Het is druk, het verkeer zoeft langs mij heen. Op het verkeer letten en op de omgeving is een beetje te veel van het goede. Als ik een Hostel zie loop ik naar binnen. Het Hostel is simpel, volgens mij een familiebedrijfje. Ik kom op een kamer met 10 ( stapel)bedden, er zijn maar enkele bedden bezet, openstaande deuren naar een balkon en geweldig uitzicht vanaf de 6de verdieping. 5 dollar per nacht. Ik dump mijn backpack daar, maak het vast aan het bed met een slotje erop en vertrek weer om de stad in te gaan.

Ik ben doodmoe van de lange reis, het is belangrijk om zo snel mogelijk aan de Vietnameese tijd te wennen, het is middag, ik mag dus nog niet gaan slapen. Ik heb honger. Uit ervaring van vorige reizen weet ik dat ik snel verdwaal, daarom heb ik een visitekaartje van het Hostel meegenomen. Dat kan ik eventueel aan een taxi of scootertaxi laten zien, die mij dan weer zonder problemen terug brengt naar het Hostel.
Ik begin gewoon te lopen, wetende dat ik na een paar straten niet meer weet waar ik ben. Om mezelf niet tot het uiterste te confronteren ga ik zitten bij een iets luxer restaurantje. Luxer betekent hier niet op een superlaag krukje te hoeven zitten, maar een zacht laag poefje. En met een herkenbare menukaart. Er komt een Nederlands stel naast mij zitten en we raken gezellig aan de praat. Zij zijn al een paar weken in Vietnam en kunnen mij enkele goede tips geven. Ondertussen vermaken wij ons met wat er voor ons op straat gebeurt. De restaurantjes en cafee's zetten kleine krukjes en tafeltjes neer op de stoep. Blijkbaar geven ze elkaar een seintje als er politie aankomt. Ieder uur worden de krukjes en tafeltjes snel weggehaald, worden de bezoekers naar snel binnen getrokken, waarna je een busje met politieagenten langs ziet komen. Is het busje weg, gaat alles weer de stoep op. Ik blijk te zitten in de welbekende Beerstreet.

Half 9 's avonds ga ik nar het Hostel, wonderbaarlijk genoeg kan ik het zelf terug vinden. Ik ben doodop en neem een slaappil. Uitgeblust val ik meteen in een lange diepe slaap.



  • 19 Oktober 2017 - 09:41

    Han:

    Kijk, het is begonnen ... Die watten in je hoofd als je zo ineens in een idioot drukke vreemde stad staat, die ken ik natuurlijk wel. Even wennen aan de hustle and bustle van die gekke Aziaten en je interne klok gelijk zetten. En dan kom je er achter ... je moet niets, je bent hier voor je plezier. Dat je dan ook nog per ongeluk in Beer Street terecht komt, da's Karma met een hoofdletter. Nu kan het genieten beginnen :)

Tags: Hanoi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Backpacken Vietnam, oktober-november 2017

Morgen vertrek ik naar Schiphol. Via een tussenstop in Dubai ga ik naar Vietnam. Een reis van 16 a 17 uur. Dat is het niet-leuke gedeelte. Het is gewoon reizen om ergens te komen.

Aangekomen in Vietnam, start ik in het Noorden en reis naar het Zuiden . Dan is reizen juist wel weer leuk. Want ook het reizen brengt spannende dingen met zich mee.

Ik ga alleen omdat het alleen reizen in Azië geweldig is. Gaan en staan waar ik wil, zolang ik wil. Het enige waar ik rekening mee moet houden is dat ik op de geplande terugreisdatum mijn vliegtuig haal.

Graag wil ik in deze maand een aantal dingen zien en meemaken, dus ik heb mijn huiswerk goed gemaakt. Sapa's rijstenvelden, Halong Bays bijzondere grote rotsen in zee, de mooiste grotten, fascinerende watervallen en de ondergrondse tunnels wil ik bv niet missen.

En ik wil weer veel nieuwe mensen leren kennen door in goedkope Hostels te slapen. Want plezier hoort ook bij de reis. Uit ervaring weet ik dat nieuwe mensen mij ook van alles kunnen vertellen over het land en bijzondere plekken.

Inmiddels is het voor mij een sport geworden om goedkoop vakantie te houden. In de eerste plaats om de centjes. Maar zekere ook om gemakkelijker in contact te komen met andere mensen. Mensen die net als ik ervan houden om flexibel te reizen en te worden verrast.

Mijn backpack is ingepakt met zo minimaal mogelijke kilo's en spullen, maar wel zo volledig mogelijk met de meest noodzakelijke dingen.

Nu nog gieren de zenuwen door mijn lichaam, ik ga tenslotte mijn comfortzone verlaten. Dat blijft een beetje eng. Maar ik weet dat dit voorbij is zodra ik mijn voordeur heb dichtgetrokken en de reis begint.



Recente Reisverslagen:

17 November 2017

15 november Saigon

17 November 2017

14 november Saigon

17 November 2017

13 november Saigon

17 November 2017

12 november Saigon

13 November 2017

11 november Mekong Delta
Dian

Actief sinds 13 Aug. 2009
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 61504

Voorgaande reizen:

25 Februari 2022 - 26 Maart 2022

Guatemala 2022, cultuur en natuur

05 November 2021 - 03 December 2021

2021 Thailandreis in covidtijd

12 Februari 2019 - 26 Februari 2019

Bumrungrad Hospital Bangkok 2019

17 Oktober 2017 - 17 November 2017

Backpacken Vietnam, oktober-november 2017

18 November 2014 - 17 December 2014

Backpacken Thailand Laos en Cambodja 2014

18 Januari 2011 - 03 Februari 2011

Met paps en mams 2 weekjes Thaise zon, 2011

01 September 2009 - 30 September 2009

Backpacken Thailand, going with the flow, 2009

Landen bezocht: