15-03-2022 rustig dagje - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Dian - WaarBenJij.nu 15-03-2022 rustig dagje - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Dian - WaarBenJij.nu

15-03-2022 rustig dagje

15 Maart 2022 | Guatemala, Antigua

Hee, ze hebben hier koffie in de ochtend, da's lekker. Met mijn koffiemok ga ik naar buiten om rustig wakker te worden.Ondanks dat ik bang ben dat dit een verloren dag is, als ik nog een dagje blijf, boek ik toch nog een dagje. Ik heb deze rust echt even nodig.

Maar ik kan het toch niet laten. Ik ben er achter gekomen dat je ook met een bus in het centrum en bij de markt kan komen. Vroeg in de ochtend sta ik bij de bushalte te wachten, geen idee wanneer de bus komt. Maar er zitten meer mensen te wachten, dus dat zal wel goedkomen.

De bus komt, toeterend stopt hij, we krijgen allemaal desinfecterende spray in onze handen, we gaan zitten. Ik zet Maps.me aan om te zien waar ik er uit moet. Geen drukknoopjes hier en ook geen stem die je vertelt waar je bent. Er klinkt harde gezellige Caribische muziek in de bus. Ik laat weten waar ik er uit wil en betaal dan mijn reis aan de conducteur. Ja die hebben ze hier nog.

Het is geen grote markt. Voornamelijk groenten en tweedehands kleding. Maar ik houd van dit soort uitstapjes. Ik ga eten bij zo'n kraampje en ik koop een bandana want ik word gek van de zwetende slierten haar in mijn gezicht.

Ik loop nog even het centrum rond en heb dan alles wel gezien.

De terugweg naar mijn hostel gaat hetzelfde. Gewoon wachten op de bus en maps.me aanzetten. Weer spray op je handen en maar hopen dat ik in de goede bus zit. De Caribische meziek denderd lekker door de bus heen en ik zie dat ik de goede kant op ga.

Ik rust even op bed en zoek mijn volgende activiteit op. Van een hostel meisje had ik gehoord dat binnen enkele honderden meters Maya ruïnes zijn 'Cahal Pech Park".

Het zeurt in mijn hoofd dat ik het rustig aan zou doen vandaag. Maar ik ga toch op weg om naar deze ruïnes te gaan kijken. Weer moet ik een steile heuvel op. Deze weg zijn ze opnieuw aan het bestraten, met beton. Ik zie zo'n 20 mannen aan het werk op dit schuine vlak. Als ik voorbij kom is het één en al Ola. Weer valt mij op dat de mensen hier super vriendelijk zijn.

De ruïnes zijn prachtig en ik ben blij dat ik toch ben gegaan. Dezelfde stijl als in Tikal, maar toch weer net iets anders. Alles staat dicht bij elkaar, dus dit keer geen zwetend zwoeg werk. Bijna geen andere mensen en ik geniet van de omgeving.

Vanavond ga ik mij wel aan mijn afspraak houden. Geen uitjes meer behalve eten zoeken. En morgen door naar mijn volgende bestemming.

• 16 Maart 2022 - 07:37

Han Sjoerdsma:

Met zo'n bandana ben je een ouderwetse hippie aan het worden! Dat past natuurlijk wel een beetje bij backpackers. En in je hoofd ben je altijd een hippie gebleven! Trouwens, kan je die bouwvakkers niet leren fluiten? Lekker verder genieten!