6 november Easyride tour, dag 3 - Reisverslag uit Kon Tum (1), Vietnam van Dian - WaarBenJij.nu 6 november Easyride tour, dag 3 - Reisverslag uit Kon Tum (1), Vietnam van Dian - WaarBenJij.nu

6 november Easyride tour, dag 3

Door: dianca

Blijf op de hoogte en volg Dian

07 November 2017 | Vietnam, Kon Tum (1)

In de ochtend spreken we de andere Easyrider weer. Van hem hoor ik dat de overstroming een beetje meer gecompiseerder in elkaar zit. Hier, hoog in de bergen is een dam. De dam zorgt voor elektriciteit, die verkocht wordt aan China. Doordat de dam het water opslaat hebben de mensen, de boeren, niet altijd genoeg water, waardoor hun werk en opbrengst van de oogst wordt belemmerd. In tijden van heftige regen wordt de dam geopend zodat deze niet breekt. Met als gevolg dat het water met geweld naar beneden komt als er heftige regen is. Uiteindelijk komt deze watermassa bij de kust terecht. O.a bij Hoi An. Dit beleid van omgaan met de dam berokkent de mensen iedere paar jaar erg veel leed en schade. Niet alleen de hoogstand, die schade bij de huizen en inboedel aanricht. Voedsel toevoer is moeilijk, dus ontstaat er een tekort. Vissers ( en visserfarmers) ondervinden hierdoor steeds weer dat alle vis in snelle vaart verdwijnt in zee. Weg zijn hun inkomsten. Door de verhoogde waterstand overstoomt veel bouwgrond. Groente die normaal in de stad wordt verkocht. Geen vis meer in de stad, veel minder groente. Aanvoer via bootjes gaat tenslotte veel moeilijker.
Volgens het nieuws zijn er in Hoi An tientallen mensen gestorven en zijn er mensen vermist door de tyfoon. Vietnamezen zijn de regelmatige tyfoons gewend. Maar deze is wel heel heftig.

Een heel treurig verhaal, pffft. Wonderbaarlijk is het hier droog. De zon schijnt en ik trek mijn natte sokken en schoenen aan.

De rollercoaster van mijn Eadydrivertour begint weer.

Marley rijdt in de ochtend naar een andere minderheidsgroep toe. Wooow, we treffen het. Ze hebben feest. Veel mensen zitten onder het op palen gezette ontmoetingshuis. Mensen met oude kapotte kleding, sommige smerig. Maar sommige zien er weer goed gekleed uit.
Als we afstappen komt er een man naar ons toe en biedt ons rijst met vlees aan in een palmboomblad. Het tekend dat je een zeer gewaardeerde gast bent. We mengen ons tussen de mensen en we worden uitgenodigd om mee te drinken en eten van hun speciaal gemaakte eten en de drank die in een aarde pot zit. Weer met gebarentaal. Of ik wil drinken uit het slangetje? Marley legt het uit. Op de pot ligt een stokje met een klein zijstokje . Dat zijstokje ligt in de alcohol. Je moet net zo lang blijven drinken totdat het zijtakje van ongeveer een centimeter lang, de drank niet meer raakt. Dit is een hele uitdaging. Ze lachen als ze zien dat ik er moeite mee heb. 1 keer is blijkbaar niet genoeg, ze vragen mij om het te herhalen, tussendoor doen zij het zelfde. Naast de pot drank hebben ze een schaal met natte rijst en vlees eneehh, brokken bbq vlees en darmen. Natuurlijk krijgen we dit ook aangeboden. Ik kan niet weigeren.
In mijn backpack heb ik chips en koekjes ( voor nood, weet je nog). Ik deel deze uit onder de kinderen.
Moderne muziek staat luid aan. Af en toe wordt deze stop gezet en spelen de mannen op grote soort dongs met stokken.
Ik neem nog even een kijkje in het gemeenschapshuis daarboven. Om daar te komen heb je 2 uitgehakte stammen hout die tot een trap zijn gemaakt. 1 voor vrouwen, 1 voor mannen.
Ik ben onder de indruk hoe gemakkelijk deze mensen Marley en mij in hun feest opnemen.
Als we weg rijden, worden we vrolijk ( drank, drank, dank) uitgezwaaid.

Marley stop bij een katholieke kerk. Daarachter is een weeshuis. Hier zit de Franse invloed er nog goed in. Australiers hebben de zorg over de weeskinderen later over genomen. Het is daar tijd voor een Powernap. Ik zie kleine kinderen in een grote ruimte liggen, bedje aan bedje. Het ziet er goed uit. Als ik verder loop zie ik een grote kamer, 8 meisjes, tieners, zitten. We raken in gesprek. Vooral 1 meisje kan goed Engels spreken. Bedrukt zie ik Marley bij ons komen zitten en ik vraag wat er aan de hand is. Hij vertelt dat hij een meisje zag dat was vast geketend.

Ik loop er heen en zie haar. Achter tralies en met een zware ketting en slot aan haar been. In tegenstelling tot de rest van het weeshuis stinkt het daar en zie ik overal kleding en knuffels liggen, een troepje. Ik begin met haar te praten. Ze vindt het leuk, staat op en kijkt mij aan. Ze wijst trost naar haar knuffels. Ze lacht. Ze praat tegen mij, ik begrijp haar niet. Maar we hebben plezier met elkaar. Ik steek mijn hand en arm door de tralies. Ze schudt mij lachend de hand.
Natuurlijk maak ik hier graag foto's van, maar ik kan het niet. Dit zou te onrespectvol zijn en grijpt mij te veel aan. Ik moet weer gaan en zwaai naar haar, zij zwaait terug. Bey bey, ze zit in mijn geheugen gegrift.
Bij onze moter staat een groepje jonge mensen. Ze maken foto's terwijl er iemand van hen voor de moter staat. Daarna willen ze met mij op de foto. Ik blijk ook een bezienswaardigheid te zijn. hahahahaha.

We rijden naar het platteland. Daar maak ik kennis met de thee en peperplant. Onderweg zie ik ook veel rubberbomen.

We bezoekn weer een Pergoda. Deze ziet er anders uit, ook heel mooi. Ik neem de tijd om foto's te maken.

Daarna is mijn telefoon vol en mijn batterij leeg. Da's echt balen, want we rijden daarna door een schitterende omgeving. Het mooitse stukje wat ik tot nu toe heb gezien, grrrr.

Ik beland in een stadje, zonder touristen, in een lelijk hotel. Marley en ik gsaan eten, bbq-en bij een eettentje. Bier en vlees ( waaronder geitenvlees, wat ik nog nooit heb gehad), weer een jointje. Als we vertrekken sta ik op mijn kop. Marley loodst mij veilig naar het hotel. Net op tijd kom ik in mijn hotelkamer aan, waar ik vreslijk over mijn nek ga. Ik blijf overgeven totdat alles uit mijn maag is. Pas uren later kan ik slapen. Deze dag was een beetje te veel van het goede.

  • 07 November 2017 - 19:41

    Ben:

    Hoi Dianca

    Maak je maar niet druk dat ik je nu na inname van het(fantastische )Vietnamese drankje, ga afraden of verwijten. Wel dat zoiets te verwachten was. Gefeliciteerd met de goede afloop. De volgende keer een vergroot glaasje mee nemen om de aard van de vergiftiging vooraf te controleren op de houdbaarheid datum.

    Liefs Pa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Kon Tum (1)

Backpacken Vietnam, oktober-november 2017

Morgen vertrek ik naar Schiphol. Via een tussenstop in Dubai ga ik naar Vietnam. Een reis van 16 a 17 uur. Dat is het niet-leuke gedeelte. Het is gewoon reizen om ergens te komen.

Aangekomen in Vietnam, start ik in het Noorden en reis naar het Zuiden . Dan is reizen juist wel weer leuk. Want ook het reizen brengt spannende dingen met zich mee.

Ik ga alleen omdat het alleen reizen in Azië geweldig is. Gaan en staan waar ik wil, zolang ik wil. Het enige waar ik rekening mee moet houden is dat ik op de geplande terugreisdatum mijn vliegtuig haal.

Graag wil ik in deze maand een aantal dingen zien en meemaken, dus ik heb mijn huiswerk goed gemaakt. Sapa's rijstenvelden, Halong Bays bijzondere grote rotsen in zee, de mooiste grotten, fascinerende watervallen en de ondergrondse tunnels wil ik bv niet missen.

En ik wil weer veel nieuwe mensen leren kennen door in goedkope Hostels te slapen. Want plezier hoort ook bij de reis. Uit ervaring weet ik dat nieuwe mensen mij ook van alles kunnen vertellen over het land en bijzondere plekken.

Inmiddels is het voor mij een sport geworden om goedkoop vakantie te houden. In de eerste plaats om de centjes. Maar zekere ook om gemakkelijker in contact te komen met andere mensen. Mensen die net als ik ervan houden om flexibel te reizen en te worden verrast.

Mijn backpack is ingepakt met zo minimaal mogelijke kilo's en spullen, maar wel zo volledig mogelijk met de meest noodzakelijke dingen.

Nu nog gieren de zenuwen door mijn lichaam, ik ga tenslotte mijn comfortzone verlaten. Dat blijft een beetje eng. Maar ik weet dat dit voorbij is zodra ik mijn voordeur heb dichtgetrokken en de reis begint.



Recente Reisverslagen:

17 November 2017

15 november Saigon

17 November 2017

14 november Saigon

17 November 2017

13 november Saigon

17 November 2017

12 november Saigon

13 November 2017

11 november Mekong Delta
Dian

Actief sinds 13 Aug. 2009
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 61407

Voorgaande reizen:

25 Februari 2022 - 26 Maart 2022

Guatemala 2022, cultuur en natuur

05 November 2021 - 03 December 2021

2021 Thailandreis in covidtijd

12 Februari 2019 - 26 Februari 2019

Bumrungrad Hospital Bangkok 2019

17 Oktober 2017 - 17 November 2017

Backpacken Vietnam, oktober-november 2017

18 November 2014 - 17 December 2014

Backpacken Thailand Laos en Cambodja 2014

18 Januari 2011 - 03 Februari 2011

Met paps en mams 2 weekjes Thaise zon, 2011

01 September 2009 - 30 September 2009

Backpacken Thailand, going with the flow, 2009

Landen bezocht: