08-03-2022 Semuc Champey, natuurreservaat - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Dian - WaarBenJij.nu 08-03-2022 Semuc Champey, natuurreservaat - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Dian - WaarBenJij.nu

08-03-2022 Semuc Champey, natuurreservaat

08 Maart 2022 | Guatemala, Antigua

Nadat ik vroeg wakker word uit mijn comaslaap ga ik naar buiten en zie een prachtige natuurlijk omgeving met een brede rivier. Het is een eco hotel. Alles is gemaakt van onbewerkt hout en er is geen internet beschikbaar. Dat laatste is de reden dat ik Karin niet kon bereiken.

We lopen naar het Semuc Champey natuurreservaat, niet ver hier vandaan. Het is een prachtig gebied waar de rivier met water plateaus naar beneden stroomt.

We dobberen lang in het water, genieten van de prachtige natuur om ons heen. Ik rook een sigaretje, er komt een bewaker die mij vertelt dat ik hier niet mag roken.

Daarna gaan we naar boven naar het uitzichtpunt. Het is een pittige wandeling naar boven, afwisselend met trappen en stappend op stenen. Stiekem rook ik, als een klein kind, toch een sigaretje als we alleen zijn. Na aankomt op het uitzichtpunt dalen we weer af om vervolgens weer in het heldere water te gaan dobberen. De visjes komen naar ons toe en beginnen mijn voeten schoon te maken. Het kriebelt en het is leuk om ze zo bezig te zien.

We lopen terug terug naar ons hutje. Onderweg koop ik kip met rijst en groenten en neem het mee naar ons hutje. genietend met een biertje erbij eet ik mijn eten op. We willen hier niet langer blijven en ik wil het vervolg van mijn reis regelen. Dat is moeilijk om te doen zonder internet. Dus ik zoek de eigenaar van het hotel op en vraag of hij dit kan regelen. Hij kan mijn shuttlebus regelen, dat is geen probleem. Uiteindelijk geeft hij mij een half uur de tijd met zijn internetverbinding om mijn volgende hotel te reserveren. Gek hoor, dus er is wel internet, maar ze willen het niet delen met de gasten.

Ik vraag of het mogelijk is dat we ons inclusive ontbijt met ons mee kunnen nemen omdat we erg vroeg moeten vertrekken. Nee dat kan niet want ze hebben hier geen plastic tasjes, het is een eco hotel en de keuken is dan nog niet open. De gastvrijheid hier is beperkt.

Mijn gedane wasje is helaas nog niet droog als het donker wordt. Karin heeft honger en we gaan naar het restaurant. Ze bestelt taco met kip, Het smaakt haar niet en als ze haar eten onderzoekt blijkt dat de kip bestaat uit slechte vleesresten. Zonder problemen kan ze ander eten uitzoeken, Een hamburger met friet. Ik had ondertussen al friet besteld. Karin kreeg haar nieuwe bord met eten. Mijn frietjes lieten op zich wachten. Voor de zoveelste keer word ik vergeten deze reis. Er schijnt een vloek op mij op te rusten. Uiteindelijk krijg ik een vol bord frietjes. Wel van verse aardappelen maar supervet en half gefrituurd.

We duiken vroeg ons bedje in en vallen al snel in slaap.